Jak uzupełnić oświetlenie licznika bądź jak wymienić nie działające żarówki od kontrolek w liczniku na pewno zastanawiał się każdy , kto lubi trochę ponaprawiać swoje auto i miał ten problem. Wiele osób obawia się samodzielnie demontować tak ważny podzespół jak licznik – a ja Was przekonam że nie ma się czego bać !
Podstawowe rzeczy jakie musimy określić przy takiej naprawie to stopień trudności i potrzebne narzędzia. Należy oczywiście zaopatrzyć sie w żarówki które to w większości samochodów osobowych mają 1,2W i są wymienne bez oprawek , czyli same szklane żarowki typu W(x)W – podczas zakupu żarówek sprzedawca na pewno sprawdzi w katalogu jaki ich model dokładnie powinien u Was być zamontowany. Stopień trudności określam na 3/10 a potrzebne narzędzia i materiały to :
-
śrubokręt z odpowiednimi bitami ( najczęściej krzyżak P1,P2 bądź Torx 15-20 )
-
szczypce ( najlepiej chwytne z cienkimi końcami aby zmieściły się w wąskim otworze obudowy licznika)
-
żarówki ( kupujemy albo 10 sztuk na uzupełnienie , albo dla spokoju wymieniamy wszystkie możliwe w liczniku w liczbie ok. 30-35 sztuk)
Sposób wymiany żarówek można na pewno znaleźć w niejednej książce bądź manualu serwisowym , ale ja Wam podpowiem jak zrobić to równie dobrze ale za to szybciej. Samochody mają różne deski rozdzielcze a co za tym idzie również różny sposób demontażu obudowy licznika i samego licznika – ale nie jest to problemem jeśli wiesz czego szukać .Poniżej wyszczególniam kroki które na pewno są konieczne do tej operacji , więc aby o niczym nie zapomnieć podczas wymiany sugeruję wydrukowanie sobie poniższych kroków jako wskazówek do wykonania.
-
Sprawdzamy czy wystarczy wyjąć samą obudowę licznika , czy może jest ona blokowana przez jakąś dodatkową kieszonkę , kratkę nawiewu albo obudowę konsoli np. środkowej . Jeśli widać jakąś inną obudowę przed obudową licznika to sprawdzamy czy są jakieś wkręty ogólno dostępne ( z zewnątrz) – jeśli nie to prawdopodobnie jest montowana na wcisk. Najczęściej tak montowane są kratki nawiewu . Demontujemy więc przeszkadzającą nam obudowę albo ją podważając od którejś strony delikatnie i ciągnąc albo rozkręcając śruby jeśli je posiada. Pamiętaj o zwolnieniu blokady regulacji kierownicy – dzięki temu będziesz miał więcej miejsca podczas wyciągania obudowy i licznika.
UWAGA! W większości modeli wydaje się że jest konieczne demontowanie obudowy kolumny kierownicy tuż za kierownicą bądź nawet kierownicy – NIE RÓB TEGO jeśli plastik obudowy licznika jest dość miękki – zaoszczędzisz przynajmniej 20 minut dłubaniny w niewygodnej pozycji w przypadku obudowy a nawet ponad godzinę jeśli chciałbyś demontować kierownicę w której jest zapewne jeszcze airbag. Dodatkowo nie polecam demontażu airbagu osobom które tego nigdy wcześniej nie robiły ze względu na delikatną taśmę która go łączy z wiązką. Jeśli jednak demontowałbyś airbag- pamiętaj o odłączeniu akumulatora przed rozpoczęciem jego demontażu !!!
Licznik na pewno da się wyciągnąć pod jakimś kątem przez lukę pomiędzy deską a kierownicą.
-
Wyciągamy obudowę licznika – sprawdź czy nie ma żadnej śruby mocującej ją od zewnątrz – śrub tych nikt nie ukrywa – jeśli nie ma to obudowa jest na wcisk. W takim przypadku zawsze podważa się ją delikatnie od dołu długim śrubokrętem a potem cienkim próbuje się rozłączyć pozostałe wciski / zapinki. Zwykle tak jak w przypadku śrub są trzy zapinki – dwie po bokach jedna na środku. Jeśli są śruby – dobierasz odpowiedni bit i wykręcasz je całkowicie – aż wypadną , po czym podważasz delikatnie obudowę od dołu i podciągasz do siebie , wtedy wyskakują zwykle górne zaczepy i delikatnie doginając obudowę wyciągasz ją w prawo bądź lewo .
-
Odkręcamy licznik – odkręcamy śruby mocujące licznik ( zazwyczaj 3-4 śrub będących bezpośrednio pod licznikiem ) . Następnie:
-
Jeśli jest to licznik na linkę – podciągasz licznik do siebie o ok. 10 – 15 cm po czym rozpinasz linkę która jest na środku licznika przez przekręcenie blokady lekko ją dociskając do licznika , następnie rozpinasz kostki i wyciągasz licznik.
UWAGA! Jeśli do licznika idzie jakiś przewód wyglądający na wężyk to go nie odpinaj – w starych modelach poniżej 90 roku zdarzały się wskaźniki ciśnienia oleju podciśnieniowe ! Operacja wymiany żarówek jest wtedy utrudniona.
-
Jeśli jest to licznik elektroniczny – rozpinasz kostki ( zazwyczaj mają jakieś blokady które dociskasz jedynie palcem aby rozpiąć ) i wyciągasz licznik.
-
Po wyciągnięciu licznika wymieniamy żarówki – albo spalone lub odymione na nowe , albo wszystkie na nowe aby nie musieć powtarzać w niedługiej przyszłości tej operacji . Żarówki demontujemy z oprawkami bardzo delikatnie – jeśli się da to przekręcając i wyciągając palcami bez używania kleszczy.
UWAGA ! Pamiętaj aby licznik po zdemontowaniu z samochodu był w pozycji takiej jak w aucie. Jeśli położysz go na więcej niż 10 minut zegarami do podłogi to możesz go uszkodzić – wypłynie z niego silikon bądź maź znajdująca się w liczniku jako amortyzator przy wskazówkach i może się zacząć zacinać i blokować zarówno obrotomierz jak i prędkościomierz czy wskaźnik paliwa.
-
Upewniamy się iż wszystkie żarówki świecą – podłączamy wtyczki i przed przykręceniem licznika i montażem linki prędkościomierza włączamy wszystkie światła itd.oraz przekręcamy kluczyk w stacyjce na pierwszą pozycję aby zobaczyć czy zapala się i gaśnie kontrolka silnika, poduszek i rezerwy paliwa oraz czy świeci aż do odpalenia samochodu kontrolka ładowania i ciśnienia oleju.
-
Jeśli wszystko działa i jest ok to wykonujemy czynności montażowe czyli punkt 3 , potem 2 i jeśli było konieczne to 1 .
W niektórych pojazdach są wykorzystywane żarówki z oprawkami dedykowane do modelu – na szczęście to rzadkość – bo podnosi to koszt powyższej operacji . Jeśli natomiast mamy możliwość zastosowania żarówek standardowych , to koszt powyższej wymiany nie powinien przekroczyć 1,5zł za żarówkę czyli ok. 40zł za wszystkie nowe żarówki . Efektu w pełni podświetlanego licznika i działających wszystkich kontrolek chyba nikomu nie trzeba reklamować – po prostu jeździsz milej i bezpieczniej. Jak manualnie wykonujemy wymianę żarówek i co musimy do tego zdemontować pokazuje Wam na video prezentując przykład Renault Laguna I ph II . Prawda że łatwo ?
Zapraszam do obejrzenia Wideo z wymiany. Jeśli macie dobre rady w tym temacie dla innych użytkowników innych modeli prześlijcie do nas , postaramy się je opublikować . (PŁaz)